Пальчикова гімнастика як ефективний засіб мовленнєвого розвитку дітей

ЗНАЧЕННЯ ПАЛЬЧИКОВОЇ ГІМНАСТИКИ

Руки вчать голову, потім порозумнівша голова вчить руки, а умілі руки знову сприяють розвитку мозку “

Іван Петрович Павлов

Розвиток дрібної моторики пальців – один з основних методів формування правильної мови дитини.

      Пальчикові ігри сприяють розвитку мовлення, творчої діяльності. Вони ніби відображають реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. У ході пальчикових ігор діти, повторюють рухи дорослих, активізують моторику рук. Тим самим виробляється спритність, вміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на одному виді діяльності.

        Тому для профілактики мовленнєвих порушень батькам вже з раннього віку необхідно працювати над розвитком дрібної моторики рук. 

ПРАВИЛА РОБОТИ З ДІТЬМИ

 Використовуючи пальчикові ігри необхідно дотримуватися двох принципів навчання – це «від простого до складного» і «самостійно за здібностями».

Всі вправи повинні проводитися в ігровій формі. Складність їх повинна вибиратися в залежності від рівня розвитку тонкої моторики рук дитини

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ:

– перед початком вправ потрібно розігріти долоні легкими погладжуваннями до приємного відчуття тепла;

– всі вправи повинні виконуватися в повільному темпі, від 3 до 5 разів, спочатку правою рукою, потім лівою, а потім двома руками разом;

– виконувавши вправи разом з дитиною, обов’язково потрібно демонструвати власну захопленість грою;

– при виконанні вправ необхідно залучати, по можливості, всі пальці руки;

– під час гри обов’язково стежити за правильною постановкою кисті руки, точним перемиканням з одного руху на інше.

– потрібно домагатися, щоб всі вправи виконувалися дітьми легко, без надмірного напруження м’язів руки, щоб вони приносили радість;

– всі вказівки повинні даватися спокійним, доброзичливим тоном, чітко, без зайвих слів.

ПРИКЛАДИ ВПРАВ

МОЯ СІМ’Я

Цей пальчик – бабуся,

Цей пальчик – дідусь,

Цей пальчик – татко,

Цей пальчик – ненька,

Цей пальчик – я,

Ось і вся моя сім’я!

Почергове згинання пальців, починаючи з великого. По закінченні покрутити кулачком.

ХОВАНКИ

У хованки пальчики грали

І головки прибирали.

Ось так, ось так,

І головки прибирали.

Ритмічно згинати й розгинати пальці. Ускладнення: почергове згинання пальчика на обох руках.

ПАЛЬЧИК-ХЛОПЧИК

– Пальчик-хлопчик, де ти був?

– З цим братиком в ліс ходив,

З цим братиком щі варив

З цим братиком кашу їв,

З цим братиком пісні співав.

На перший рядок показати великі пальці на обох руках. Потім по черзі сполучати їх з іншими пальцями.

ВУЛИК

Ось маленький вулик, де бджоли сховалися

Ніхто їх не побачить.

Ось вони показалися з вулика.

Одна, дві, три, чотири, п’ять! Ззззз!

Пальці стиснути в кулак, потім відгинати їх по одному. На останній рядок  різко підняти руки вгору з розчепіреними пальчиками – бджоли відлетіли.

ЧЕРЕПАХА

Ось моя черепаха, вона живе в панцирі.

Вона дуже любить свій будинок.

Коли вона хоче їсти, то висовує голову.

Коли хоче спати, то ховає її назад.

Руки стиснуті в кулаки, великі пальці всередині. Потім показати великі пальці і заховати їх назад.

ЗУСТРІЧ

Зустрілися два кошеня: “Мяу-мяу!”,

Два цуценя: “Ав-ав!”,

Два лошати: Ярмо-го! “,

Два тигреня: “Ррр!”

Два бика: “Муу!”.

Дивись, які роги.

На кожну строчку з’єднувати по черзі пальці правої і лівої рук, починаючи з мізинця. На останній рядок  показати роги, витягнувши вказівні пальці і мізинці.