Як підготувати дитину до школи?

Таке запитання неминуче постає перед батьками дошкільників. У пошуках відповіді вони водять дітей не лише до дитячого садка, а й у всілякі центри/академії/фабрики розвитку. Намагаються навчити дошкільників основ грамоти, початкового рахунку й інших шкільних премудростей. Проте мало хто зважає на застереження психологів і лікарів, що така інтенсивна підготовка не лише формує в дитини відразу до навчання, а й шкодить її здоров’ю. Щоб підготувати дитину до школи та не нашкодити їй, замініть примусове навчання важливішими справами. Пропонуємо кілька порад

Розвивайте увагу

Уміння дитини сконцентрувати увагу на об’єкті, явищі чи завданні — важлива складова успішного навчання. Щоб розвивати увагу дитини, під час прогулянки пропонуйте їй відшукати те, чого раніше не помічали. Наприклад, влаштуйте змагання: хто протягом п’яти хвилин помітить більше котів, дерев, машин тощо. Навчайте дитину сприймати, розуміти та запам’ятовувати інструкцію. Наприклад, запропонуйте їй скласти будиночок із шести кубиків, доповнити малюнок трьома квадратами, викласти предмети в певній послідовності тощо. Якщо вона більше п’яти хвилин не може сконцентруватися, то й у класі, після того як учитель дасть завдання, вона ловитиме ґав.

Виховуйте самостійність

Не робіть за дитину те, що вона спроможна зробити сама. Навчайте її самостійно обирати собі справу. Разом обговоріть, які обов’язки вона готова взяти на себе. Спочатку виконуйе їх разом, а потім довірте їх дитині. Дозволяйте їй приймати самостійні рішення, помилятися й відповідати за себе. Запасіться терпінням і на власному прикладі демонструйте бажану по- ведінку. Пам’ятайте: що більше дитина робитиме щось сама, то міцнішою ставатиме її впевненість у собі й бажання діяти далі.

Навчайте спілкуватися

Заохочуйте дитину висловлювати свої потреби словами. Якщо змога, ство- рюйте ситуації, у яких їй потрібно вста-новлювати нові контакти з однолітками чи дорослими. Наприклад, запропонуйте познайомитися з дітьми на ігровому майданчику, купити щось у магазині тощо. Збагачуйте досвід дитини прикладами спілкування: читайте разом художні твори, відвідуйте театри та музеї. Обговорюйте побачене та почуте. Давайте дитині змогу висловлювати свою думку, запитувати й відповідати. Розігруйте різні діалоги, життєві ситуації тощо.

Формуйте адекватну самооцінку

Шестирічний першокласник навчається, щоб продемонструвати свої до- сягнення батькам, педагогам, одноліткам, бути «дорослим» і значущим. Тому підтримуйте віру дитини у власні сили та формуйте в неї адекватну самооцін- ку. Навчіть дитину сприймати критику, поясніть, що у школі вона може зіткнутися з негативними оцінками своєї діяльності. Допоможіть зрозуміти: критикують не її особистість, а конкретний вчинок. Тоді на зауваження вчителя дитина не ображатиметься, а намагатиметься щось змінити.

Привчайте до дисципліни

Щоб дитина витримувала статичне навантаження, привчайте її спокійно сидіти та працювати протягом певного часу. Також під час занять дитина має робити не лише те, що хоче, а й необхідне. Складіть разом розклад справ, де схематично позначте вид діяльності та час. Зокрема, визначте час для занять, ігор, рухливих розваг, сталих домашніх обов’язків тощо. Розмістіть розклад на видному місці, бажано біля годинника. Поступово дитина звикне до розпорядку, навчиться чергувати заняття та відпочинок.